Mandelbroth

 

Hun ser verden som figurer tegnet i vand. Fisk der flyver som fugle. Himlen som et oversøisk rev.

Hun blinker til en taskes lynlås: den ligner en trist mundvig, synes hun. Hun klapper hælene sammen for målrettede jakkesæt i stram march, mens hun forsøger at ignorere mistroiske blikke fra forbikørende bilers lygter.

Hun finder Mandelbroth i mælkens mønster og danser pirouetter efter stilhedens taktstok. Kender de uskrevne spilleregler og vakler aldrig. Skelner skarpt mellem indenfor og udenfor og kender den hårfine balance mellem viist skarpsyn og gal genialitet.

Hun klæder sig altid rigeligt på – også i sommervarmen.

Under dynen derhjemme er hun derimod nøgen. Hendes hud krymper under dynens lette berøring og hun bliver så lille og runken. Ufødt. Her falder alting betryggende sammen omkring hende.

Sådan ligger hun i sengen derhjemme: finder ansigter i tapetet og skaber melodier af motorstøj i bevægelse.

Sådan hviler hun i en byge af gråd og fortids skam. Sådan opløser hun tankestreger og mættede sekunder. Sådan giver hun vinger til sten – plukker roser, hvor ingen roser gror.

Og forærer buketten til en nabo, der akavet smiler, siger tak og lukker døren igen

 

2 thoughts on “Mandelbroth

  1. Hende her bliver jeg nysgerrig efter at læse en roman om. Også selv om jeg ved at hun ikke altid har det alt for godt, så vil jeg gerne opleve verden gennem hendes sanser og med hendes sjælsmembran…via hendes hjertesøster med den førte hånd med ordene og det skarpe intellekt, nemlig dig – Louise 🙂

  2. Søde Beo:

    Jeg er opvokset med grovkornet ironi og “så kan du lære det”, så jeg bliver fuldkommen konfus og meget berørt, når jeg møder ros. Sådan litterær ros, du ved 😉

    Jeg ved hvordan man slår fra sig. Jeg ved hvordan man pakker sammen og gemmer væk. Jeg ved hvordan man puster på sår og puster sig op.
    Det er straks sværere at sige tak. Føle glæde og stolthed. At favne fremfor at skubbe væk.

    Jeg prøver alligevel: Tusind tak Bent Otto!!!! Du gør mig simpelthen så glad.

    Nu vil jeg sætte mig i stolen og læse “Beologi”, som kom med posten i går.
    Det kan kun blive en god dag!

    Kærligst

Skriv et svar

