øjebliksbillede

*

nænlighed

natskyggesplint

nuogherhed

*

7 thoughts on “øjebliksbillede

  1. Donald:

    (m) ?

    Nu´er og her´er er vertikale, ikke bundet af tid og sted. I hvert tilfælde de, der er nænlige med strejf af skygger, nætter og noget mere.

    Stille knus

  2. Ja jeg undrede mig også over (m)’et og var lige ved at slette det, da det kunne misforståes som noget lal – og det gik så op for mig at det var for at antyde at vores oplevelse af fx. musik aldrig “kun” er et nu, for svingningerne danner gestalter, som er noget der kun findes i den indre lytte-sfære, om jeg så må sige.
    Lyden m er det nærmest jeg kan komme nuet i et digt eller en musik.

    Hvis man “historieløst” observerer et stykke musik, så giver det ingen mening. Så er vi 2’13 sek. inde i fx. “Imagine” og lydsvingningen er 23 grader inde i en 550Hz. tone – men tonen er der ikke, den er et tidsfænomen og opleves kun fordi vi kan sammentrække en periode lang nok til at opdage og lytte og forstå tonen, vokaler, konsonanter, sætninger, meninger.

    Jeg kan ikke forklare min “nu-oplevelse” bedre end det hermed er gjort. Jo måske alligevel:
    Jeg længes efter det næste nu.
    Jeg søger ud til skovbrynet med udsigt til Hesselø
    For at lytte til den gamle viking,
    Som byggede gravhøjen.
    Jeg lægger mig i lyngen
    Og sender ham en hilsen
    Fra nuet.

  3. Dax:

    Nu er komprimeret eksistens.
    Alt andet er blot og bar tilstedevær.
    Nu er nærvær. Mere end. At være.

    (som sorte huller i universet, der synes af ingenting men er alting. Bare fortættet. Tror jeg)

  4. Ja efter at have skrevet det lille situationsbillede tænkte jeg at det var nok noget andet, du havde fat i. Universets grænse, ville jeg kalde det, ligesom du finder ligheden i et sort hul. Sorte huller er omgivet af meget lys, forresten, og ser i almindelig tale ikke sorte ud.)
    I det nu eksisterer musikken ikke som lyd, synet ser ikke med lys.
    (Knus:)

Skriv et svar

