*

Hun har det med at spørge til ting, hun allerede ved. Søge svar på noget, hun til hudløshed kender svaret på. Hun spørger ikke for at blive bekræftet, nej hun spørger for at blive modsagt, for at finde større trøst i modpartens korrektion end i sine egne bitre erfaringer.

Ikke mindst spørger hun for at få mere plads, mere lys og mere tro end hendes egne tilknappede skuffelser tillader. Hun kan ikke leve i den lufttomme lomme, hun stiller til rådighed for sit eget liv – hun må søge ud og væk, må suge næring af andres tro og ånde.

Så hun spørger og forsøger at stille sig tilfreds med svar, hun hverken kan eller vil tro på.

*

8 thoughts on “

  1. Dax2:

    Uuuhh det ved jeg sørme ikke. Men det er rigtigt nok noget med at finde læ. I andres styrke. En styrke som man ikke besidder, og som man tryglende søger.
    Uden at finde.
    Sådan er det måske også med voldelige forhold: Slå mig, så jeg kan mærke den krop, jeg ikke selv kan mærke. Også selvom det smerter. Ligesom når man modtager svar, der ikke er sande for een selv: det gør ondt, at miste sig selv igen og igen.

    Knus

  2. Tosommerfugle:

    Ja.

    (men er det et spørgsmål om vilje eller det modsatte? Kan man tvinge et menneske til at tro. Til at turde tro? På sig selv)

  3. Ja sådan ser billedets hovedperson ud for mig. Jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvordan man forandrer og bygger positive relationer ved at være hjælpsom og foregribende, “sandsigerske”:-)

    På sidste weblog-træf havde jeg den fornøjelse at blive udnævnt til “sandsigersken miss Donald” af “Andrea Husejer Doria”. Det var vistnok fordi jeg sagde: “Jeg forudså at boligboblen ville briste.”
    “Det gjorde vi alle sammen” svarede husejer.
    D: “Jamen hvorfor er der så ingen, der har taget det alvorligt?”
    H: “Vi er i mindretal, trods alt, ca.40%!”

    Hjælpsomhed alene gør det ikke, somme tider vil folk ikke høre, og det kræver ufattelig tålmodighed og udefra kommende assistance. Men det nytter alligevel, jeg tænker på, hvordan man nogle gange oplever en berusende (ikke beruset) frigørelse, og tager fat med fornyet optimisme. Det skal nok gro igen, revl og krat:-)

  4. Ja sådan … hvad mente jeg med det?
    Nu prøver jeg igen:
    Det ser for mig ud som en person, der forsøger at finde læ, sådan som du siger.

  5. Dax2:

    Min mor sagde det samme. Engang. Da hendes datter var på vej væk. Ud. Ned.

    Hun så det og sagde: “Alting kan komme igen” (apropos gro igen)

    Man kan søge læ. I andre. For at slippe for sig selv.

    Jeg er glad for dit brusende og berusende engagement. Dit vid, dit blik. Og din dybe forståelse. Tak.

Skriv et svar

