Mæcen

11 thoughts on “Mæcen

  1. Vrang – portræt. Det er som om Mæcenen giver så meget at min kunstners forbindelse til omverdenen er brudt.
    Lidt som Tchaikowsky der fik penge og rigdom af Frau von Meck indtil skandalen med at han vist havde været lidt for interesseret i en prins. Kun overfladen, selvfølgelig, dette at miste fornemmelsen af sin egen eksistens, der pakkes ind i mæcen-vat og bliver til en skønhedsgenstand, en juvel, som blot ligger i smykkeskrinet, godt gemt af vejen. I en bankhvælving dybt nede, fjernt fra alle de farlige mennesker?

  2. Jeg tænker hvem er fange og hvem er fri?

    Kan man fange skyld – og kan man VÆLGE at fange skyld?

    Hvem dækker for hvem?

    Hun skjuler og beskytter et menneske, men fra hvad og hvorfor?
    Og er hun mere skyldig end han – hvad er hendes motiv?

    Det er altså så skønt, at du responderer Dax2, det skal du vide!

  3. Hun lægger op til at skabe en fange (det kan man ikke se af texten, men det er mit gæt at sådan kunne det være) og at lægge op til gør hende ikke skyldig, det er vist ikke intentionen at skabe en fange. Det forudsætter at den anden spiller med og går i ly på en bestemt måde.
    For at blive i sammenligningen, så er “min kunstner” ikke ikke en død diamant. “Min Kunstner” er ikke nødt til at binde sig til mæcenen, men “spille sig fri” eller for den sags skyld sige nej tak og rejse til London eller Paris (hvor han har stor succes:-)

  4. Dax2:

    Jeg tror ikke den ene har noget at lade den anden høre. Jeg tror hun – som symbiotisk snyltevækst – lever i kraft af hans afhægighed af hende.
    Og han lever- som partner i symbiosen – velvilligt på hendes opofrelse.

    Stærk og svag, ret og vrang, offer og bøddel. Livet er sjældent indlysende modsætningsfyldt men uendelig komplekst.

    Det er dét, der gør det så grusomt og så smukt…

    Knus

  5. Harning:

    Ja det er faktisk lidt dirtyy. Temlig dirty og mere dirty end jeg vist helt tør stå ved.

    Det er så hadsk. Så driftsstyret. Så tømt for kærlighed
    Det er den enes død og den andens brød.

    Nej, det er :
    den enes kød, den andens brød 😉

Skriv et svar

