Dagsrest I

 

Hun trækker anorakken over hovedet og fisker nøglerne op af skålen på bordet. Hun lukker vinduet, først øverste hasp så den nederste, før hun med øjnene ser rundt på stuen og dens efterladenskaber, som for at sikre sig at intet er glemt eller hudløst efterladt til dagens ukastede blikke. Endelig, efter hvad der kan synes som lidt for lang tids tøven, trækker hun vejret dybt uden lyd, går ud af hoveddøren og låser omhyggeligt efter sig.

Hun bevæger sig ned ad trappen i hast. Som altid håber hun at undgå at møde nogen undervejs, hun har så svært ved ”goddag, nå alt vel?” og de til lejligheden frembragte smil, hun har så svært ved at gå forbi og føle de efterfølgende øjne i nakken, hun frygter at snuble i snørebåndet, at smække døren for hårdt. At blive afsløret i sin hjertebankende angst og kejtethed. Så hun låser døren til sin lejlighed og småløber ned af de enogfyrre trappetrin, før hun står på gaden og lettet kan ånde ud. Her på gaden kan hun igen trække vejret ubesværet, beskyttet som hun er af betryggende myriader af folk, bilstøj og renovationsbiler i stadig start og stop.

Hun går hen ad fortovet og finder sin cykel blandt de mange andre der står presset sammen i det lille læskur, og hun må som altid bruge lidt tid på at dreje styr og hjul frem og tilbage for at få cyklen fri og ud på fortovet. Hun taster med vanlig sikkerhed koden til sin Basta-lås og hører det velkendte klak, da låsen med et smæld går op, så svinger hun sig op på cyklen og kører mod arbejdet i byens nordvestlige del.

Hun er altid forberedt på det værste: på en kollegas sammenbidte mimik, på et ”godmorgen” der ikke besvares eller i bedste fald mødes af et næsten ikke hørligt ”hej”. Hun ved at ingen vil se op, når hun træder ind og hun ved at ingen heller vil bemærke når hun 8 timer senere vil forlade kontoret. Sådan er det og som sådan er hun ikke bange for det, hun møder eller netop ikke møder. Hun er bare som altid utilpas ved udsigten til en arbejdsdag, fordi hun ved at hun dårligt kan håndtere de daglige afvisninger, ved at hun må søge ud på toilettet gang på gang, synke en klump og se sig selv i spejlet som for at overbevise sig om, at hun rent faktisk er til stede. At hun er synlig og sig selv.

12 thoughts on “Dagsrest I

  1. Jeg ved godt, det ikke er din skyld men lige så snart jeg ser (eller hører for den sags skyld) ordet “efterladenskaber” går mine associationsbaner en helt anden vej, så begynder smilebåndet at leve sit eget liv og jeg bliver ude af stand til at tage resten af teksten seriøst,
    Sorry.

    En forskruet hjerne
    – det er hvad jeg har. 😀

  2. Harning:

    Nu er jeg jo typen, der undskylder, bukker, taler mig selv ned i et hul og rødmer…

    Men min opvækst med to ældre brødre har lært mig, at en udfordring, den må man sgu tage op, hvis man vil have en chance… 😉

    Måske, måske. Jeg bliver i hvert fald glad for opfordringen!

    (men så må jeg vist lukke ned for bloggen for at finde fokus?)

  3. Av! Nej. Lukke ned for bloggen. Det går altså ikke.
    Du er da kvinde nok til at gøre begge dele. Multitaske. Jo,jo – det går fint. 😀

    Og skulle du overveje at være en kylling, så skynd dig hen og få et loss i ….. af de der brødre du har. 😀

  4. Og DET kan de. Særligt den ældste. Dét der med kærlige men bestemte puf i min lille po-po 🙂

    Jeg har sagt det før, jeg siger det igen og det bliver ikke sidste gang, je siger det: Mine brødre er meget, meget elskede af deres lillsøster!

  5. /Stuens efterladenskaber/ går fint i min optik, det havde været noget andet hvis der stod “hendes efterladte ting”.
    Men det vigtigste her er den måde du (ind)rammer hendes angst, hendes over-forsigtighed.
    Min søn ringede sidste mandag til ham, han ofte hjælper med diverse arbejde, og telefonen blev ikke taget – det blev fortolket i 8 dage, før vor moder ringede og opklarede et par ting! Jeg har noget lignende inde på livet i andre situationer i kollegiale forhold.
    Du må bruge Webloggen til fokus, dogmer og hvad du vil. Jeg er så glad for at læse med her:-) Knus!

Skriv et svar

