sådan er der så meget

 

Der er sole der skinner og fugle der synger, der er måner der skygger for nætternes fred, der er fuldfede hymner om kroppe der skælver, der er halvkvædne viser om druk og om svigt, der er veje der gåes og græs der betrædes, der er veje der skilles og mødes igen, der er biler der starter og stopper og dytter, der er kvinder der svinger med hår og med lyst, der er aftener så lange at de aldrig får ende og dage så korte at de aldrig får liv, der er digte om lys, om brikker der samles, der er digte om muser der kvæler sig selv, der er stiger der rækker langt mer´ end til himmels og andre igen der går lige lukt ned, der er smil der gemmes til bedre tider, der er tænder der blottes i skærende hvidt, der er byer der svømmer så smukt på kanaler, der er huse der klynger sig sammen i håb, der er smør på brødet og vindfrikadeller, der er flugt over planker og naboers mark, der er hænder der rækker og vinker til næsten, der er drømme om drømme og Helt vild med dans, der er rytmer og remser der danser en polka, der er hofter der vugger til sambaoptog, der er åer der løber og broer der bygges, der er ord på papir og farver i leg, der er nogen der hvisker i ører der lytter, der er nogen der råber i skov uden svar, der er nisser på loftet og ræve bag øret, der er aber på skuldre og åg sammesteds, der er bryster der blottes og hår der må gemmes, der er tro der må troes og andet må vides, der er over og under og alt midt imellem, der er helheder, halvheder, der er meget mer´ end

 

16 thoughts on “sådan er der så meget

  1. (altså jeg tror hun er med på de bølger, der kommer bagfra og fører hende med sig.
    Nogle kalder det en medløber, andre en politiker, atter andre en typisk kulturminister 😀 )

  2. Hvor er det smukt, jeg må læse det igen og igen.
    Man kan ikke citere noget uden at alt det andet mangler,
    rytmen i sætningerne er bare så skøn.
    Nu er det afsløret at jeg læser højt indeni.
    Undtagen når jeg søger en tekst igennem, så skanner jeg hurtigt.
    Men det gør jeg ikke her.

    Måske gennem kommentarerne. Somme tider. I dag. Hov:
    Hvem er Transportminister Carina Christensen som overtager Kulturministeriet?

    Bølge er da et meget pænt ord på Dansk, hvis man altså udtaler det sådan som de prøvede at lære os det dengang i Rahbekskolen: Blødt G. Sig et K. Slæk det, ægge, klæg. Bølge, bøl(g)e Ikke “bølie” – men det er vist ligegyldigt i dag. Alt kan gå undtagen fisk. Brok brok brok.

    Nu må jeg vist heller læse digtet igen 🙂

  3. Jeg læser altså også ofte højt indeni – og nogengange udadtil, det kan der ikke være spor galt i. 😀

    Og Dax, fonetikken i bølge synes jeg også er meget pæn.
    Men ikke som sorte bogstaver. Så er det visuelt grimt. Synes jeg. BØ l G e
    Grimt.
    Vidste det bare ikke før i dag, hvor det pludselig blev meget tydeligt for mig. 😀

  4. Allerkæreste højtærede Dax2

    Jeg er selv meget glad for tekstne. Den kom rullende som bølGJe på bølGJe på bølGJE og der er faktisk mening i ethvert af ordene, som muligvis kun forståes af mig selv og mit seende hjerte, men den er der, meningen, skjult i åer og broer over rørte vande, hår der må skjules i tro eller bag tro eller for at være “sand” tro, der er biler på dagen og vejen og der er dans, kroppe der ruller, som bølGJer på BølGJer, kroppe der må skilles men samles til slut, for at nå frem eller tilbage.

    Jeg har SÅDAN brug for mine verdensforglemmende Hafdan-remser i tiden. Det er ren meditation, terapi og beruselse i eet og samme.

    Og ved du hvad: Jeg ved jeg VED bare – at du kan se og læse og forstå det. Og det gør alting meget nemmere. Når man kan dele og deles om.

    Kæmpekæmpekæmpeknus

  5. Harning:

    Jeg læser højt og synger højt og mener højt og griner højt og leger højt og flyver højt.

    Vi to skal lege, tror jeg. Lege højt og længe. Det kunne være rigtig sjovt og lærerigt og ….bare rigt!

Skriv et svar

