Port (extended edition)

Går man bag om havneskuret og lidt til højre, vil man se den afskallede træbænk.

Der står den og glor på dovne måger og lossekraner, der langsomt slæber sig over himlen, som har de undervejs glemt hvorfor og hvorhen.

Her lister gule trucks omkring næsten uden lyd, og hvisker om smuglergods, firskåren romantik og akkordrytmer.

Her letter lyde fra stilheden uden at skære igennem eller forstyrre: bare dump motorstart og hårde smæld af metalbjælke mod metalbjælke.

Her vågner himlen og står op, stærkt blå mod støvgrå regn på et lærred af udtrykløse siloer.

 

Her kan man stå i sin vindtætte jakke og spejde efter horisonter, der forlængst er forsvundet bag tågeslør og dagligdags gøremål. Man kan vinke til kajakker og skimte sig selv i et åretræk. Man kan lytte til den ikke-insisterende vejrtrækning af tog på skinner, først som fjerne hvin, senere som en rytmisk puls så tæt på et hjertes banken, at man tror det levende: Et øje kigger ud og man selv ser ind, og et sted på midten mødes man i et blik af Her og Nu.

 

Hvis man lytter længe, vil man kunne lukke øjnene og alligevel se:

En strøm af biler på vej til og fra, med radioen tunet ind på hitlistemusik og termokruskaffe ved hånden. En hastig rundtenom sluges, før man tømmer lasten og haster tilbage til endnu en tørn.

Lidt derfra ses en rød toyota standse nær kajen; en ældre mand ryger en cigar, mens han læser avisen med udsigt til alting.

En kvinde i spadserdragt træder med målrettede skridt gennem vejarbejde, grusbunker og parkeringspladsområder, ude på sin daglige travetur i terrænet.

En kølebil fra en fiskehandel står parkeret lidt tilfældigt, mens en håndfuld wadersklædte fyre bringer kasse efte kasse i hus.

 

En herreløs hund strejfer omkring med et stykke stof om halsen og sult i øjnene. Roder på må og få uden at kende tid og sted.

Mænd i blå kanvas bevæger havnen som stykgods fra palle til palle, som samler de et puslespil uden motiv – en mosaik af containerbjerge og grove hænder.

Tusind brikker finder plads uden plan.

 

Når puslespillet samles, vil billedet af en afskallet træbænk tone frem.

10 thoughts on “Port (extended edition)

  1. Åh, så falder brikkerne på plads. Hvilken vidunderlig afrundet tekst fyldt med udsyn og indblik.

    Et bidrag til novellekonkurrencen om Århus Havn?

    “Når jeg bli’r gammel, så vil jeg sidde på en bænk, der hvor havet slår ind over molen, og ta’ imod duglette perlestænk af hav, når det glitrer i solen….” 🙂

  2. Tina Charlotte:

    Brikker falder. Ind og ud af syn og blik. Samles og deles. men rummer hele tiden et hele.

    Tak for dine rosende ord. Det betyder noget. Betyder faktisk meget.

    Og ja, det er et afvist bidrag til en forgangen novellekonkurrence 😉

  3. Lukke øjnene og se – ja.
    Det er smukt beskrevet.
    Jeg kan fornemme mangfoldigheden af lag – som om stedet bliver levende.
    Som om der kommer en kranfører og beder mig om at skrubbe af – for han vil nødigt komme til at ramme mig og det skal jo gå stærkt, når der arbejdes.

    Har du udsigt til Århus Havn?

  4. Donald:

    Jeg har ikke udsigt til Århus Havn, men jeg har spadseret mangt en tur på arealet.
    Tænkt og nemmet.
    Set og gisnet.
    Fundet brikker og falmede postkort.
    Og en afskallet træbænk.

    Og så har jeg såvel en havn, et hav og en bænk. Indeni 😉

    (du må have logget ind med ny mail, for jeg skulle godkende din kommentar. Derfor bemærkningen om en dejlig dag…og så selvfølgelig fordi du kom forbi 😀 )

  5. Den indre havn åhja, – selv tak. Jeg tror det er en god ide at udvide havnearealerne 🙂

    Angående en anden mail og godkendelse etc.: Åhja, det var en anden mail, en anden identitet! det er nok det: jeg glemte, at jeg har skiftet identitet til dax2, nu er jeg for altid reservisten dax2. Og dog, måske har du godkendt min gamle identitet “Donald”. Mit gamle jeg kan heldigvis lokkes frem til festlige lejligheder.

    Knus 🙂

Skriv et svar

