Om ilt

Så kunne hun opstøde vreden og hikste et råb, så kunne hun vende en kind

fremad og frem mod

så kunne hun kysse en fod, en røv og en hån,

så hun kunne håbe hadefuldt, hade håbefuldt

hun kunne tvinge i knæ og hænge til tops

kunne hejse en vimpel – et vink med en vognstang –

en gribende strofe om før, nu og her

så kunne hun vinke med hvidt: ”red mig og frels mig”, hun kunne skære på tværs og på langs

af led

så kunne hun sluge et savn, en pille, en brandtomt

så kunne hun tie en tavshed så hørligt til grunde, at selv usagte sus blev havets ilt

 

en ø er en ø er en ø

 

er øde

 

 

10 thoughts on “Om ilt

  1. Kære tosommerfugle:

    Så kunne hun lukke i og lukke af for at åbne op og favne.
    Hun kunne skrige sig hæs og hviske i steet:
    om alt det hun mærker og glædes ved,
    om alt det hun drømmer og længes mod
    om alt det hun ved men ikke tør tro
    om alt det hav og alle de øer
    hun ved er Eet i al deres ensomhed.

    HAPPY NEW YEAR!
    Håber vi ses, i den ene eller anden sammehæng 😀
    Knus Louise

  2. Jeg må indrømme at jeg synes det er farligt at forstå “Om ilt”, men med din kommentar til 2-Sommerfugle bliver den for mig til noget helt andet, en selvlede, selvkritik, som er på grænsen til at være konstruktiv.
    De sidste to linier er stor kunst (Så kunne hun tie en tavshed så hørligt til grunde …) ikke at du behøver mig til at bedømme, eller applaus, men bare min oplevelse. Jeg læser jo her på stedet, fordi jeg får noget med herfra.

  3. Helt enig med Dax vedr: “så kunne hun tie en tavshed så hørligt til grunde” . 😀
    – hvorefter jeg havde foretrukket at du satte punktum således at den ikke blev væk i de øde øers ø ø ø øer..

  4. Donald:

    Det er ikke farligt at forstå, hvis man kan rumme. Samtidig.
    Du forstår og rummer og læser. Et Jeg og et Dig og et Vi. Med plads til alle.
    Tak for det.
    Og jeg er meget glad for din applaus, ja jeg er så!

    Knus

Skriv et svar

