Om flora og fauna

Jeg har aldrig forstået begejstringen ved Rhododendron. Folk, jeg holder af og som jeg værdsætter for deres evne til at finde frem til livets sande kvaliteter, har jeg gang på gang måtte skuffe med bemærkningen ”Jeg bryder mig ikke om Rhdodendron”.

Der synes at være en samstemmende overenskomst blandt alskens livsekvilibrister, om denne plantes fortræffeligheder og storladne skønhed. Hos mig efterlader den kun grøngusten irritation og en oplevelse af overdreven svulstighed, ja den synes næsten grænseoverskridende i al sin dybgrønne robusthed.

Men det er farligt at stille sig på kant med Rhododedronelskere. Rhododendronkyndige synes alle at eje en ganske uforsonlig holdning til vi få, der ikke kan synes om denne plante. Man må undres ved, hvordan så stor kærlighed til et stykke flora, kan udfolde sig som så voldsomt had mod, hvad der i deres øjne må være, de fortabte.

 

Jeg har aldrig forstået mig på hverken hadsk passion eller Rhododendron.

Sådan er der så meget, jeg ikke begriber.

 

 

One thought on “Om flora og fauna

  1. For mig markerer Rhododendron blomster begyndelsen af sommerferien, når man kører forbi Kärnan i Helsingborg, opad bakken. Men nu kommer de så tidligt så det kan være ligemeget. Gustne fordi de kan leve i hundrede år eller mere. Rhododendron-hundeejere er værre 🙂 Lise Nørgaard skrev: Man skal være forsigtig med folk, der ikke kan lide hunde, men det gælder også den anden vej.

    Det er umuligt ikke at digte videre, din text starter jo en række.
    🙂

Skriv et svar

