Nedtælling (g)

Det er ikke slagene, der gør ondt. Når først de falder, er det ren overlevelse. Bide tænderne sammen og stå igennem.

Det er lyden i luften lige før. Eller manglen på lyd. Manglen på luft. Den isning, der rammer sjælen og trækker ilten ud af alting. Omkring og indeni.

Det er alt det andet. Op til.

Vejr, der ikke trækkes og farver, der mister glød. Det er skridt, der ikke længere høres og et blik, der panorerer. Væk.

Det er det håbløse forsøg på at holde sammen. På noget, der for længst er gået i stykker.

Så man må knuse. For at kunne samle skårene. Igen.

Det er ikke slagene, der gør ondt. Det er uafvendeligheden.

 

11 thoughts on “Nedtælling (g)

  1. Den sidste sætning er meget præcis: Det er uafvendeligheden (der gør ondt). Hvortil jeg vil føje ydmygelsen over at være tingsliggjort: I den andens øjne forvandlet til et “noget” fremfor et “du”.

    Skal vi tale om tekstens indhold som andet og mere end fiktion, så vil jeg sige, at hvad uafvendeligheden angår, så eksisterer den kun indtil det punkt, hvor man fjerner sig fra den. Det er tiden frem til den beslutning træffes – og den træffes vist oftest i et splitsekund, hvor man indser, at det dog endnu står i ens egen magt, selvom intet andet gør det – der opleves ubærlig. Men man bærer det. På trods, i trods – og måske netop derfor!

  2. Pletskud Sihuet! 🙂

    @ Tina
    Men er der tale om tingsliggørelse i den andens øjne? For ville “den anden” gøre det samme overfor en tredje?

  3. lidt mere filosoferen…
    altså at vores tilknytning og relation til ting og steder implicerer følelser som ikke “burde” eksistere hvis der alene var tale om materielle ligegyldige ting…..

  4. Tak for ualmindeligt inspirerende og levende kommentarerer.

    Pt defragmenterer jeg Et selv og Mig selv, hvorfor jeg kun sporadisk dukker op og dykker ned.

    Knus og kram

  5. og forresten..
    “ualmindeligt inspirerende og levende kommentarerer”
    Du mener vel ikke dermed at vi plejer at være uinspirerende mumier? Vel?. 😮
    🙂

  6. @Harning, jeg har været længe om at komme tilbage med en kommentar til din kommentar til min kommentar, fordi der i min begrebsverden er et svælg af dimensioner mellem det, du taler om: menneskeliggørelsen af en ting, og det, jeg taler om: tingsliggørelsen af et menneske.

    Derfor kan jeg heller ikke nu komme med en passende og blottilnærmelsesvis intelligent respons ud over altså ovenstående.

Skriv et svar

