Drømmetydet

  Jeg tror ikke på drømme, så da de bad mig skrive en roman om Moses, handlede det ikke om forladthed eller et kald om at blive fundet, men nok snarere om at blive læst og påskrevet eller noget syttende, og mit amputerede bryst og den lammelse der fulgte efter, var ikke et skrig om hjælp fra en fange i sin krop, ikke frygten for at blive frataget sig selv eller sorgen ved ikke at kunne nære et barn men bare fri fantasi, og når jeg nu vågner og mærker så lidt som jeg gør, er det ikke fortrængningens kraft eller noget som helst andet, men et levende bevis på, at jeg ikke tror på drømme, kun på romaner om drømme eller om Moses måske, og en dag vil jeg skrive om afskårne lemmer, om trodsigt liv gemt bort mellem siv, at vi ”alle er konger i vores eget rige”, ligeså utopisk en floskel og fjern en virkelighed som den der er min når jeg sover, og som ingen, og mindst af alt jeg selv, tror nogensinde vil finde sprog

 

for jeg tror ikke på drømme

 

 

 

4 thoughts on “Drømmetydet

  1. Måske er det ikke et spørgsmål om,
    hvorvidt vi tror på drømme.
    Måske er det et spørgsmål om,
    hvorvidt drømme tror på os.

    Om drømme er sjælens kald i et sprog uden ord.
    Om drømme er billeder på det vi inderst inde ønsker.
    Om drømme er sjælens forsøg på at nå frem til vores bevidsthed, for at blive lagt mærke til, tolket og udlevet.
    Ja så er det vel i bund og grund
    ikke et spørgsmål om vi tror på drømme,
    men et spørgsmål om drømme tror på os.

    Jeg er ikke i tvivl om at du ønsker et barn
    og det er du heller ikke, drømmen viser det.

    Tydning er vejen til mødet mellem dig og dig,
    mig og mig, og sikkert også mellem dig og mig.
    Du har tydet drømmen, og jeg har tydet dig.
    Drømmen tror på dig, og det samme gør jeg.

    Jeg ønsker dig alt det bedste og lykke til på din vej,
    når blot du vil lade drømmene om at tro og vise vej.

  2. Måske, tekst, måske?

    “ikke hælde virkeligheden på digte
    ikke hælde digte på virkeligheden
    bare skrive digte
    virkelig digte”
    (Søren Ulrik Thomsen)

    Måske er drømme digte og digte drømme og virkelige drømme drømme?

    (Jeg ved det ikke)

  3. Måske, MÅ ske – måske ?

    kommer tid – kommer råd
    kommer råd – kommer dåd

    kommer dåd – kommer lid
    kommer lid – kommer vid

    kommer vid – kommer tid

    Drømme kommer og drømme går
    drømme lever, dør og genopstår

Skriv et svar

