Utopoetisk

Jeg er ikke en eventyrer. Mine oplevelser skal være konkrete og virkelige som kun genkendelsen kan være det.

Jeg snakker ikke om tøjvask og busplaner. Jeg taler ikke om gode tips til haven eller om at hylde hverdagshelten. Jeg holder meget af busplaner. Og hverdagshelte. Det er slet ikke det. Det er vel bare en længsel efter det konkrete skrevet med citron eller mælk. Kalkérpapir der transformerer dit til mit. Den håndgribelige abstraktion.

Tag nu gentagelsen, som alle elsker at hade. Dagen der afløser dagen og nætterne der kun er mørke. Jeg vil ikke skrive en lampe til natten eller et gardin for dagen. Dét ville være et eventyr.

Jeg vil blænde dagen med lys, så ingen kan se udover prikkerne for øjnene. Tætne nattens drømme, så end ikke vejrtrækning eller rem-rytmer finder rum.

Intet og alt er nøjagtig det samme.

Alle lever til deres dages ende. Ingen lever til deres dages ende.

Lykkelig er kun den enfoldige.

(Amen)

4 thoughts on “Utopoetisk

  1. Den håndgribelige abstraktion!
    Man kan jo røre ved den!
    Den føles som træet, jeg ikke kan se for bare skov.
    Min ensomhed midt i festen.
    Jeg fornemmer igen at digtet aldrig holder op.
    Jeg danner utroligt mange billeder med dine linier.
    En lille hilsen 🙂

  2. At skygge skyggen – virkeligt skygge

    At lyse lyset – virkeligt lyse

    At fornemme fornemmelsen – virkeligt fornemme

    At føle følelsen – virkeligt føle

    At drømme drømmen – virkeligt drømme

    At leve livet – virkeligt leve

    At glæde glæden – virkeligt glæde

    At vælge valget – virkeligt vælge

    At bede bønnen – virkeligt bede

    At skrive skriften – virkeligt skrive

    (Jeg tror du kan det meste – selv :D)

  3. @Donald: Det handler om at gribe og gribes. Som du altid gør.
    Tak for det!

    @Tekst:
    at ville viljen: virkeligt ville
    (det er nok dét, jeg ikke kan)

    @Elin: Jeg synes også vældig godt om dig og dit 🙂
    Lyset er smukt for tiden. I alt sit fravær, ses det tydeligst. Også en god weekend til dig!

Skriv et svar

