Undervejs II

Jeg tror, det er solskin.

Jeg sidder i barnesædet, mens du tramper i pedalerne med retning mod det næste. Du er tavs, men din ryg foran mig er et lærred og dine rygvinger pensler, der farver mine ord til billeder. Jeg taler om Tengilsmænd, om ildspydende drager, men vigtigst af alt om Rosendalen og en farfar der tager imod, som om vi var hans.

Kender du det?”, spørger jeg og din nakke nikker. Det er svært at se, om du forstår, eller om det er træthed, der får dit hoved til at sænke sig. 

Jeg er ligeglad, jeg er Løvehjerte og snart vil jeg løbe ind i åbne arme og blive favnet. For i dag er en god dag, og hvis jeg er heldig, kaster vi os ud af et åbent vindue for at finde og findes.

Vil du med?”, spørger jeg og selvom du ikke svarer ved jeg, at du også er på vej videre.

 

 

5 thoughts on “Undervejs II

  1. ÅÅÅhhh Løvehjerte. Nangijala… Eller hvordan det staves. Ordet, hvis sted må være ubeskriveligt smukt, hvis det er ligesom det lyder.

  2. Vinke-vinke, Janne 🙂

    Nagiijala er smukt, befriende, drømmenes hjemsted…lige indtil også dét befolkes af tyranner og ondskab, som Lindgrens beretning fortæller. Så må vi søge videre. Igen. Til Nangiilima.
    Mon også man søger videre derfra. Når virkeligheden indhenter drømmene?

  3. ÅÅha, er det ikke kære Lindgren selv, der skal svare på dét;-)… Men ja det er sandt, det smukke skal altid destrueres før eller siden. Det er spørgsmålet om drømmene overhovedet ville eksistere uden virkeligheden. eller om rendyrket drøm bliver for sødsuppet idyllisk i længden;-)

  4. @Morten:

    Hvis ikke vi har nogle problemer, så må vi lave nogle 🙂
    Det er en dybtliggende (d)rift i menesket. Vi vil videre. Vi vil mere. Vi vil længere. Vi vil. Altid noget andet.

    (har jeg hørt 😉 )

Skriv et svar

