Til Anna

Jeg kan fortælle en lang historie, der ender langt fra hvor den startede, men uden at slutte alligevel.

Om engang jeg så modsætninger i al dualitet: interessere for sex, var det samme som at være ukærlig, liderlig og følelsesmæssigt inhabil. Selvsikkerhed var ensbetydende med spidse albuer og mangel på empati. Hvis nogen brugte humor og leg som redskaber i deres hverdag, måtte de være indebrændte falsklinger uden mod til at erkende altings dybde.

Når jeg nu var så fandens (hov, hvor kom fanden fra?) intelligent teoretisk set, så måtte jeg jo være emotionelt afstumpet, kold og måske med en snert af psykopati. For hjerne og hjerte var jo hinandens modsætning? Instinkt og intellekt hinandens modsætning?
Måske det hele bare er en forudsætning for det halve? Det ene og det andet substansen af noget tredje. Tjullahop. Tralulalej. Jeg ved, at jeg fylder, jeg ved at jeg ikke kan rumme, at jeg fylder, så jeg forsøger at intellektualisere min fylde, men følelserne er pisseligeglade med mit intellekt og intellektet ringeagter følelsen.

Så kan de stå der lidt. Hjerne og hjerte. Og råbe ad hinanden.
Imens står jeg så i midten og forsøger at fortælle en historie, der tilsyneladende ikke vil slutte.
Slut. Prut.
Nu skrev jeg det – slut.
Slutter det mon så???

3 thoughts on “Til Anna

  1. Det her er jo interessant:

    Jegets dilemma – der mellem “Overjeget” og “Idet”.

    For mit vedkommende synes jeg, at det er noget af det bedste du nogensinde har skrevet 🙂

  2. Som forfatter har man måske en tendens til at intellktualisere sit følelsesliv – intet kunne være mere forkert. Vi må give os selv lov til at være som børn – lade følelserne få frit løb – men også opføre os voksent og fornuftigt.
    Det er fristende at lade den ene persona få magten – så er der fred i jeget, i al fald på overfladen. Men jo mere magt fornuften får, jo mere koger og syder følelserne under låget – indtil de en dag koger over.
    De er hinandens modsætninger, følelsen og fornuften. Men kan alligevel ikke undvære hinanden. Det er lidt ligesom et ægteskab…

    Tjullahop-tjullahej-tjullahopsasa

Skriv et svar

